17/01/2011

Koh Samui – födelsedag och oväder (förra året)

Några dagar innan min födelsedag i slutet av oktober förra året bestämde vi oss för att lämna Koh Lanta och i stället ta oss till Koh Samui. Efter ca 10 timmar på minibuss, vanlig buss och tre olika färjor var vi framme på stranden Lamai.

Där checkade vi in på Marina Villa, som är mitt favorithotell hittills på hela resan. Jättefint rum, två mysiga pooler och precis vid havet. (1200thb/natt, alltså ca 300kr).

Martin på Marina Villa.

Min födelsedag tillbringade vi på stranden med sol, bad och massage. På kvällen åt vi världens godaste mat och drack guiness på en irländsk pub. Mycket bra dag.

Efter det tillbringade vi några dagar på en ganska kass resort som ironiskt nog hette Best resort.. Badade, tittade på regnet och tog det mest lugnt. Efter ungefär en vecka på Lamai tog vi “bussen” till den största stranden på ön, Chaweng.

Utsikt från bilen/bussen/taxin/song thaewn vi åkte med till Chaweng.

På Chaweng checkade vi in på ett jättemysigt popkonsthotell med världens skönaste sängar och udda inredning. (Träffade även på en kackerlacka på hotellrummet som gav mig en mindre panikattack..)

Hade några trevliga dagar där. Festade på Green Mango, fikade och åt god mat. Sedan en dag började det regna. Vi hade tröttnat på Samui så tänkte att vi kunde ta ett flyg till Kuala Lumpur i Malaysia dagen efter. Gick inte boka biljetter så sent så bestämde oss för att åka till flygplatsen på morgonen och försöka fixa biljett.

När vi vaknade dagen efter så regnade det fortfarande. Vi åt frukost, checkade ut och gick sedan ut i regnet för att hitta en taxi. Taxichauffören sa att på grund av allt vatten fick vi betala ett högre pris vilket vi var okej med så vi hoppade in och åkte mot flygplatsen.

Den här bilden är tagen kl 11 på förmiddagen när vi väntade på taxi till flygplatsen. Jag var inte direkt överlycklig över regnet.

Vi insåg ganska snabbt att risken för att flygen skulle va inställda var ganska stor men tänkte att det var lika bra att försöka. När vi kom fram bekräftades våra misstankar, alla flyg var inställda pga för mycket vatten på landningsbanan.

Flygplatsen på Koh Samui.

Vår taxikille hade väntat på oss så vi satte oss i taxin och åkte tillbaka till Chaweng. Vilket inte var så lätt. Alla vägar var totalt översvämmade och de flesta gick inte ta sig fram på. Vi åkte genom så högt vatten att mina fötter inne i taxin blev genomblöta.

Men till slut kom vi fram efter att ha fått vända och backa och krångla en massa. Taxin släppte av oss vid Chaweng budget hotel. Vi bodde där i tre dagar.

Tre hemska, hemska dagar. Det regnade konstant, utan minsta lilla uppehåll i tre dygn. Strömmen var borta under de dagarna, så vi hade alltså inget ljus på kvällarna, inget vatten och allt var verkligen misär. Behövde vi gå på toa var vi tvungna att gå till den irländska puben en bit bort (de hade generator). Sista morgonen vaknade vi av att taket ramlade ner. Då bestämde vi oss för att sticka..

Så vi bestämde oss för att flytta till en bungalow på chaweng chalet. Den var lite sådär, men funkade två nätter.

När det  sedan slutade regna hela dagarna så kunde vi äntligen börja sitta på stranden och dricka öl igen.. Men då var vi ganska trötta på Koh Samui så bestämde oss för att åka till Koh Chang i stället. Så den 8 november tog vi nattåget till Bangkok.

Comments (1)

1. 22/08/2011

Fantastiskt inlägg, vill bara tacka. En tveksam bakgrund men se på headern: gardiner till kontor